بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا
مفهوم مشاهده امام زمان (عج) در زمان غیبت کبری و معرفی کتاب نگرشی نو به توقیع سمری
در کتاب کمال الدین شیخ صدوق (ره) (جلد دوم صفحه ۵۱۶) روایتی متشابه از امام مهدی علیه السلام موجوده، که متن نامه ای ست که امام مهدی علیه السلام به سفیر چهارم ایشان یعنی جناب علی بن محمد سمری (ره) مینویسند.
با نگاه ظاهری و سطحی به این روایت ممکن است به گونه ای القا شود که اگر کسی در زمان غیبت ادعای دیدار با امام زمان (عج) را نمود پس او دروغگو و افترا زننده است. و اما حقیقت امر به این گونه است که این روایت متشابه بوده و مفهوم و مغز روایت مسئله ای غیر از ظاهرش را در بر دارد و علمای با عمل گذشته نیز به این امر واقف بودند و لذا بسیاری علما و انسانهای عادی در طول غیبت امام مهدی علیه السلام خدمت ایشان شرفیاب شدند که برخی از این دیدارها به رشته نگارش نیز درآمده است مانند دیدارهای افرادی چون سید بحرالعلوم ، مقدس اردبیلی و ....
اما با آغاز دعوت یمانی ، علمایی که مخالف سید احمد الحسن و دعوت یمانی موعود بودند برای مردود اعلام کردن این دعوت الهی، محکمات کتاب خدا و روایات اهل بیت علیهم السلام را رها کرده و دست به دامان متشابهات شدند بلکه در مخالفت و دشمنی با حجت خدا برای خود دلیلی بتراشند. خدای متعال میفرماید:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ( آل عمران/۷ )
اوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بعضى از آيهها محكماتند، اين آيهها امالكتابند، و بعضى آيهها متشابهاتند. امّا آنها كه در دلشان ميل به باطل است، به سبب فتنهجويى و ميل به تأويل از متشابهات پيروى مىكنند، در حالى كه تأويل آن را جز خداى نمىداند. و آنان كه قدم در دانش استوار كردهاند مىگويند: ما بدان ايمان آورديم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمىگيرند.
سید کاظم حائری از جمله این فقهاست. این مرجع تقلید در پاسخ به سوال جمعی از مقلدینش مبنی بر حقانیت دعوت یمانی، با استناد به همین روایت متشابه این دعوت را باطل انگاشتند و حتی خون سید احمد الحسن علیهالسلام را مباح دانستند!!!!
لذا انصار امام مهدی علیه السلام اقدام به نگارش کتابهایی نمودند تا اولا با تمسکبه علم الهی سید احمد الحسن معنی و مفهوم واقعی این روایت رمزآلود را مشخص کرده و ثانیاً بر همگان ثابت کنند که سالهای سال جاهلانی را پیشوا و راهنمای خود قرار داده بودند که خود کوری هستند عصاکش کوران دیگر، و نتیجه آن میشود که بزودی در چاهی سقوط خواهند کرد.
استاد ضیاء الزیدی از انصار امام احمد الحسن علیه السلام کتابی در این خصوص به رشته تحریر درآورده به نام «نگرشی نو به توقیع سمری» و در این کتاب از تمام جهات، روایت مذکور را مورد تحلیل و بررسی و مناقشه قرار داده است. ضمن اینکه بطور اجمالی بر اساس این کتاب روایت سمری رو مورد بحث قرار خواهیم داد از همه عزیزان دعوت میشود با دانلود و مطالعه کتاب استاد ضیاء الزیدی بهره کافی رو از این نوشته ارزشمند ببرند.
لینک دانلود:
http://almahdyoon.co/10313/books/ansar_fa/Revayate_Samori.pdf
http://almahdyoon.co
http://www.varesin.org
اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا
مفهوم مشاهده امام زمان (عج) در زمان غیبت کبری و معرفی کتاب نگرشی نو به توقیع سمری
در کتاب کمال الدین شیخ صدوق (ره) (جلد دوم صفحه ۵۱۶) روایتی متشابه از امام مهدی علیه السلام موجوده، که متن نامه ای ست که امام مهدی علیه السلام به سفیر چهارم ایشان یعنی جناب علی بن محمد سمری (ره) مینویسند.
با نگاه ظاهری و سطحی به این روایت ممکن است به گونه ای القا شود که اگر کسی در زمان غیبت ادعای دیدار با امام زمان (عج) را نمود پس او دروغگو و افترا زننده است. و اما حقیقت امر به این گونه است که این روایت متشابه بوده و مفهوم و مغز روایت مسئله ای غیر از ظاهرش را در بر دارد و علمای با عمل گذشته نیز به این امر واقف بودند و لذا بسیاری علما و انسانهای عادی در طول غیبت امام مهدی علیه السلام خدمت ایشان شرفیاب شدند که برخی از این دیدارها به رشته نگارش نیز درآمده است مانند دیدارهای افرادی چون سید بحرالعلوم ، مقدس اردبیلی و ....
اما با آغاز دعوت یمانی ، علمایی که مخالف سید احمد الحسن و دعوت یمانی موعود بودند برای مردود اعلام کردن این دعوت الهی، محکمات کتاب خدا و روایات اهل بیت علیهم السلام را رها کرده و دست به دامان متشابهات شدند بلکه در مخالفت و دشمنی با حجت خدا برای خود دلیلی بتراشند. خدای متعال میفرماید:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ( آل عمران/۷ )
اوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بعضى از آيهها محكماتند، اين آيهها امالكتابند، و بعضى آيهها متشابهاتند. امّا آنها كه در دلشان ميل به باطل است، به سبب فتنهجويى و ميل به تأويل از متشابهات پيروى مىكنند، در حالى كه تأويل آن را جز خداى نمىداند. و آنان كه قدم در دانش استوار كردهاند مىگويند: ما بدان ايمان آورديم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمىگيرند.
سید کاظم حائری از جمله این فقهاست. این مرجع تقلید در پاسخ به سوال جمعی از مقلدینش مبنی بر حقانیت دعوت یمانی، با استناد به همین روایت متشابه این دعوت را باطل انگاشتند و حتی خون سید احمد الحسن علیهالسلام را مباح دانستند!!!!
لذا انصار امام مهدی علیه السلام اقدام به نگارش کتابهایی نمودند تا اولا با تمسکبه علم الهی سید احمد الحسن معنی و مفهوم واقعی این روایت رمزآلود را مشخص کرده و ثانیاً بر همگان ثابت کنند که سالهای سال جاهلانی را پیشوا و راهنمای خود قرار داده بودند که خود کوری هستند عصاکش کوران دیگر، و نتیجه آن میشود که بزودی در چاهی سقوط خواهند کرد.
استاد ضیاء الزیدی از انصار امام احمد الحسن علیه السلام کتابی در این خصوص به رشته تحریر درآورده به نام «نگرشی نو به توقیع سمری» و در این کتاب از تمام جهات، روایت مذکور را مورد تحلیل و بررسی و مناقشه قرار داده است. ضمن اینکه بطور اجمالی بر اساس این کتاب روایت سمری رو مورد بحث قرار خواهیم داد از همه عزیزان دعوت میشود با دانلود و مطالعه کتاب استاد ضیاء الزیدی بهره کافی رو از این نوشته ارزشمند ببرند.
لینک دانلود:
http://almahdyoon.co/10313/books/ansar_fa/Revayate_Samori.pdf
http://almahdyoon.co
http://www.varesin.org
احسنت
پاسخحذف