بررسی توقیع سمری و مفهوم مشاهده امام مهدی علیهالسلام در عصر غیبت کبری
(قسمت پنجم)
(قسمت پنجم)
لینک بخش های قبل:
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
امردوم : علاوه برآن این توقیع شریف یک قضیه غیرمسوره است واین به کل آن ضربه میزند.
برای توضیح بیشتر :
برای توضیح بیشتر :
1-جمله نزد اهل منطق به دو قسمت تقسیم می شود: الف) خبر ب) انشاء
2-خبر: یک جمله مرکب وکامل است که میتوانیم آنرا بعنوان دروغ یا راست تصور کنیم مانند :زید از حج آمد .واین یک جمله خبری است که می توان احتمال راست یا دروغ به آن داد.
3-انشاء : وآن یک جمله مرکب وکامل است که نمی توانیم آنرا بعنوان دروغ یا راست تصور کنیم ، مانند: ای کاش روزگار جوانی برمیگشت. پس این جمله را نمی توان راست یا دروغ قلمداد کرد چون در خصوص یک شیئی خبر نمی دهد تا بتوانیم بگوییم آن شیء واقعا" وجود دارد وبگوییم که این قضیه راست است ویا دروغ است بلکه شخص متکلم نسبت را به لفظ جمله می دهد ومثالهای جمله انشائی زیاد است.
4- در اصطلاح منطق به خبر اسم قضیه می گویند. پس قضیه همان خبر است وخبر همان قضیه است .
5- قضیه ممکن است که موضوعش شخص باشد ودر آن موضوع براشخاص متعدد دلالت نمی کند بلکه بریک شخص معینی دلالت می کند مانند : زید مرد شجاعی است. پس در این مورد قضیه یک قضیه شخصیه نام دارد .
یا اینکه موضوع آن کلی باشد که بتواند مصادیق زیادی داشته باشد .که در این صورت به دو قسمت تقسیم شود: 1)قضیه مسوره 2)قضیه مهمله
ومنظور از قضیه مسوره قضیه ای است که در آن لفظی که دلالت بر محدودیت تعداد افراد آن می کند افراد آن قضیه محدود می شوند
.وقضیه مسوره به چهار نوع تقسیم می شوند :
.وقضیه مسوره به چهار نوع تقسیم می شوند :
1- موجبه کلیه : مانند: هر انسانی حیوان است. و مسوره می شود بوسیله (هر – همه – عموم – تمام – الف ولام استغراق از الفاظ دیگری که دلالت بر ثبوت لفظ محمول (حیوان ) برتمام افراد موضوع (انسان) می کند .
2-سالبه کلیه : هیچ چیز انسان سنگ نیست. ومسور می گردد به – هیچ چیز – هیچ یک – ونکره در سیاق حدیث-... وغیر ان در الفاظ دال بر سلب محمول جمیع افراد موضوع است .
3- موجبه جزئیه : مانند: بعضی از انسانها حیوان هستند. و مسوره آن (بعضی – هریک – اکثر – مقداری – گاهی وغیره که دلالت بر ثبوت محمول (حیوان) بر بعضی از افراد موضوع قضیه (انسان) می کند .
4- سالبه جزئیه : مانند بعضی از انسانها نویسنده نیستند. وسور آن (بعضی نیستند _ بعضی _همه نیستند _نه همه _.....وغیراز اینها که دلالت بر نفی وسلب محمول (انسانها) از بعضی از افراد موضوع بکند.
وقضیه دیگری وجود دارد که به آن قضیه مهمله گویند :
وآن قضیه ای است که در آن افراد موضوع قضیه محدود نشده اند و در آنها اهمال شده است ومتکلم وگوینده لفظی را که بر محدودیت افراد موضوع قضیه دلالت کند را نمی آورد مانند : انسان خنده رو است.
وقضیه مهمله است به قوه جزئیه است : حلی گفت : (واین _ مهمله _ در مقام قضیه جزئیه است وبحث در خصوص قضیه جزئیه کفایت است در خصوص قضیه که بحث کنیم.)
وآن قضیه ای است که در آن افراد موضوع قضیه محدود نشده اند و در آنها اهمال شده است ومتکلم وگوینده لفظی را که بر محدودیت افراد موضوع قضیه دلالت کند را نمی آورد مانند : انسان خنده رو است.
وقضیه مهمله است به قوه جزئیه است : حلی گفت : (واین _ مهمله _ در مقام قضیه جزئیه است وبحث در خصوص قضیه جزئیه کفایت است در خصوص قضیه که بحث کنیم.)
وبعداز این مقدمات که ذکر شد به روایت توقیع سمری بر می گردیم که در آن این عبارت از امام مهدی (ع) آورده شده است:
الا فمن ادعی المشاهده ...یعنی براستی کسی که ادعای مشاهده کند ......پس او دروغگو و مفتری است . این قضیه یک قضیه مهمله است .چون در آن لفظی که تعداد افراد موضوع قضیه را محدود کند وجود ندارد، و یا بگوییم غیر مسوره است هر دو معنی شان یکی است .
و علاوه برآن این قضیه در مقام قوه قضیه جزئیه نیز می باشد یا درمقام قول وگفته ما باشد یعنی می گویم ( بعضی از کسانی که مدعی مشاهده شده اند ....دروغگو ومفتری است.) ونه همه کسانی که ادعای مشاهده وروئیت امام را بکنند دروغگو خواهند بود.
الا فمن ادعی المشاهده ...یعنی براستی کسی که ادعای مشاهده کند ......پس او دروغگو و مفتری است . این قضیه یک قضیه مهمله است .چون در آن لفظی که تعداد افراد موضوع قضیه را محدود کند وجود ندارد، و یا بگوییم غیر مسوره است هر دو معنی شان یکی است .
و علاوه برآن این قضیه در مقام قوه قضیه جزئیه نیز می باشد یا درمقام قول وگفته ما باشد یعنی می گویم ( بعضی از کسانی که مدعی مشاهده شده اند ....دروغگو ومفتری است.) ونه همه کسانی که ادعای مشاهده وروئیت امام را بکنند دروغگو خواهند بود.
ودر اینجا اگر کسی ادعای مشاهده وروئیت امام را نمود صحیح نیست که اورا به استناد این روایت دروغگو معرفی کنیم بخاطر اینکه این روایت این را ثابت نمی کند که هر کسی که ادعا ی روئیت ومشاهده را بکند دروغگو می باشد .
وعلاوه بر آن اگر کسی ادعای مشاهده را نمود باید اول به دلایل او نگاه بکنیم ویا راست بودن ویا دروغ بودن کلام خود را ثابت می نماید ونه اینکه بدون تحقیق در مورد گفته های وی سریعا" اورا تکذیب بنماییم .شاید اوراستگو باشد و ما خودمان را هلاک بکنیم.
وعلاوه بر آن اگر کسی ادعای مشاهده را نمود باید اول به دلایل او نگاه بکنیم ویا راست بودن ویا دروغ بودن کلام خود را ثابت می نماید ونه اینکه بدون تحقیق در مورد گفته های وی سریعا" اورا تکذیب بنماییم .شاید اوراستگو باشد و ما خودمان را هلاک بکنیم.
عزیزان بعداز ذکر مطالبی که گفتیم پس نمی توانیم که دعوت سید احمد الحسن الیمانی (ع) را با استناد به روایت سمری رد نماییم وقبول نکنیم چون ثابت نشده است که هر کس ادعای مشاهده وروئیت امام را نمود باید ما اورا تکذیب کنیم بلکه بیشترین چیزی که این روایت ثابت کرده است اینکه بعضی از کسانی که ادعای روئیت ومشاهده امام را بنماید باید آنها را تکذیب کنیم البته بعداز تحقیق وتفحص در دلایلی که آورده است.
اداممهدیه دارد....
سایت موسسه وارثین ملکوت
دانلود کتاب نگرشی نو به توقیع سمری
http://almahdyoon.co/10313/books/ansar_fa/Revayate_Samori.pdf
دانلود کتاب نگرشی نو به توقیع سمری
http://almahdyoon.co/10313/books/ansar_fa/Revayate_Samori.pdf
اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین سلم تسلیما کثیرا
پاسخحذف