بررسی توقیع سمری و مفهوم مشاهده امام مهدی علیه السلام در عصر غیبت کبری
قسمت سوم
نکته دوم : وآن به متن این روایت تعلق دارد . وچند امر را توضیح خواهیم داد.
امر اول :
یمانی آل محمد فرمود : با اینکه متن آن روایت متشابه است وفهم ودر ک هرکدام از آنها با یکدیگر متفاوت می با شد یعنی هرکدام یک معنی رااز این توقیع شریف می فهمند . واین توقیع از لحاظ دلالت سبب استدلال قطعی نمی شود. بلکه متشابه است وبه همین خاطر سبب اختلاف در تفسیر لفظ مشاهده شده است .
اینک دیدگاههایی که توقیع شریف را متشابه نشان می دهد را ذکر می کنیم :
دیدگاه اول : منظور از مشاهده مطلق دیدن (روئیت) می باشد واین تفسیر سبب می شود که روایات را تکذیب واکثر علماءرا تکذیب کنیم .
واما تکذیب روایات : اکثر روایات تصریح می کند که امکان روئیت ومشاهده امام مهدی (ع)در زمان غیبت کبری وجود دارد وچند نمونه از این روایات را برایتان ذکر می کنیم .
روایت اول : عده ای از اصحاب ما از احمد بن محمد – از حسن بن علی الوشاء از علی بن ابی حمزه از ابی بصیر از امام صادق (ع) فرمود : باید برای صاحب این امر غیبتی باشد وباید در زمان غیبت دچار عزلت وکناره گیری خواهد شد . ومبارک باد آن منزلگاه پاک ونیک وباید که سی نفر برای خروج از تنهایی وی باشند. (غیبت نعمانی صفحه ۱۹۲)
شیخ فاضل استرآبادی میگوید: منزلگاه پاک یعنی آن شهر ومدینه معروفی است که امام (ع)در آنجا منزل دارد وبا سی نفر از یارانش از تنهایی در می آید و انس می گیرد .
روایت دوم : احمد بن محمد بن سعید به ما خبر دادوگفت که قاسم بن محمد بن حسن بن حازم از کتابش به ما گفت که عبیس ابن هشام از عبدالله بن جبله از ابراهیم بن المستنیر از مفضل بن عمر الجعفی گفت که ابی عبدالله امام صادق (ع) فرمود : برای صاحب این امر دو غیبت وجود دارد یکی از آن دو غیبت طولانی می شود . تا اینکه بعضی ها می گویند او به قتل رسیده است وبعضی ها می گویند رفت وکسی از اصحاب وی در این راه با او نمی ماند جز اندکی از آنها وکسی از محل او خبر ندارد نه شخصی از یارانش ونه شخص دیگر مگر کسی که در غیاب او امورش را بعهده می گیرد. (نجم الثاقب جلد دوم صفحه ۶۹)
شیخ طوسی با اختلاف اندکی از ابراهیم بن المستنیر از مفضل آن را روایت می کند و مفضل می گوید امام فرمود : برای صاحب این امر دوغیبت وجود دارد یکی از آنها طولانی تر است که در آن گفته میشود که مرده است وبعضی می گویند کشته شدو کسی نمی ماند که از حال او خبر داشته باشد مگر تعداد اندکی از اصحابش وکسی از مکان او واعمال او خبر ندارد مگر آن مولایی که امورش را انجام میدهد وآنها را بعهده می گیرد . (غیبت طوسی صفحه ۱۶۱)
شیخ طوسی می گوید : واین خبر صحیح است در خصوص وجود دو غیبت برای وی وقتی که راجع به صاحب الزمان صحبت میکنیم. در غیبت اولی اخبارش وکتابهایش برای مردم روشن میگردد و درغیبت دوم که طولانی است ودر آن کتابها ویا اخبارش قطع میشوند وکسی ازمحل او اطلاع ندارد مگر کسی که از خواص وی باشد .
وروایات در خصوص دیدار با امام (ع)واثبات این روئیت خیلی صریح وروشن است .فلذا نمی توان تعارض بین آنها را انکار کرد ورفع کرد واضافه برآن وقتی که روئیت ومشاهده امام زمان (ع)در زمان غیبت کبری بطور قطع ویقین ثابت شد.
و محدث نوری در کتاب النجم الثاقب یکصد داستان که اصحاب امام مشاهده امام محمد بن الحسن المهدی (ع)را در آن ذکر کردند را نوشته است .
دیدگاه دوم : منظور از مشاهده این است که شخص مدعی مشاهده امام مهدی (ع)رابنمایدواز سوی اواخبارباطلی رانقل کند .
واین مورد شیخ محمدصادق صدر ذکر کرده است که می گوید : پس مدعی مشاهده امام اگر اموری باطل ومنحرف از قول امام (ع)نقل بکند دروغگو ومتقلب است. ولی اگر مدعی مشاهده برخلاف این امر باشد یعنی امور باطل ومنحرف را نقل نکند پس توقیع شریف بربطلان شخص دلالت نمی کند خواه اموری را که نقل می کند برطبق قواعد اسلامی اموری صحیح باشد ویا اقلا" محتمل بر صحیح باشد ویا حتی اگر مطلقا" چیزی نقل نکند. (الغیبة الصغری صفحه ۶۵۴)
پس این نتیجه را از بحث خلاصه کرد وگفت : پس از همه این بحث این نتیجه بدست می آید که اشکالی که بر آن ذکر کرده اند وارد نیست وقابل قبول نیست ونه بر ادعای مشاهده نیز نمی توان اشکال گرفت وممکن است که بتوان بعنوان خبر در خصوص مشاهده از آن استفاده کرد ونمی توان آنها راتکذیب کرد مگر اینکه سبب انحراف ویا خروج از مسیر حق بشود.
ادامه دارد...
سایت انصار امام مهدی علیه السلام
http://almahdyoon.co
سایت موسسه وارثین ملکوت
http://www.varesin.org
جزاکم الله خیرا🌹🌹
پاسخحذفجزاکم الله خیرا🌹🌹
پاسخحذف