۱۳۹۶ دی ۱۹, سه‌شنبه

بررسی توقیع سمری و مفهوم مشاهده امام زمان عج در زمان غیبت_ قسمت چهارم

بررسی توقیع سمری و مفهوم مشاهده امام زمان (عج) در زمان غیبت (قسمت چهارم)

در قسمت های گذشته از چند دیدگاه توقیع سمری رو بررسی کردیم :

لینک قسمت اول

لینک قسمت دوم

لینک قسمت سوم

دیدگاه سوم :

منظور از مشاهده روئیت امام همراه با ادعای نیابت خاص از سوی وی :

علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار بعداز ذکر توقیع شریف بیان وبحثی را نوشته که در آن گفت : ممکن است _توقیع سمری _برکسی که مدعی مشاهده امام همراه با ادعای نیابت خاص از سوی وی و رساندن اخباری از سوی ایشان به شیعه امام همانند سفرای اربعه است وبخاطر اینکه با اموری که سفرای اربعه از امام (ع)نقل می کردند وشخص مدعی مشاهده اکنون از امام بعداز مشاهده نقل بکند تنافی وتناقض بوجود نیاید وخداوند به این امر عالم وآگاهتر است .
وچیزی که علامه مجلسی ذکر کرد صرف احتمال است که فقط می خواست تناقض ومنافاتی راکه بین توقیع شریف واخباری را که در خصوص مشاهده امام (ع)از سایر مردم ذکر می شود را رفع نماید وگفت که آنچه بموجب این توقیع شریف منتفی است سفارت خاص از سوی امام مهدی (ع)است تا اینکه در حیطه تکذیب اخبار وحکایات مشاهده امام که از سوی دیگران نقل می شود قرار نگیرد .

دیدگاه چهارم :

واین برتر و ارجح تر است :

وآن عدم وجود تناقض وتنافی بین توقیع شریف واخبار وحکایاتی که در خصوص مشاهده امام (ع)بوجود آمده است . واین معنی زمانی واضح می شود که اگر ما لفظ مشاهده منتفی را به معنی ظهور علنی تفسیر کردیم.

واین امر را محقق نهاوندی در کتاب «عبقری حسان» ذکر کرده است .همانطوری که این مورد را شیخ با فضیلت شیخ ناظم العقیلی در کتاب الرد القاصم علی مکذبی روئیت القائم ذکر کرده است واین متن عبارت ونوشته محقق نهاوندی است که می گوید :
هر کس که بخواهد بین توقیع سمری وداستانهای دیدار با امام (ع)را جمع نماید هیچگونه تعارضی در بین آنها وجود ندارد . چون توقیع سمری در صدد منع وجلو گیری از ادعای ظهور امام وآن ظهور علنی امام است وذکر کلمه مشاهده در این توقیع به معنی ظهور علنی وحضور امام در بین مردم است واستناد او بر این بحث آیه شریفه  ۱۸۵ از سوره بقره است که خداوند می فرماید :هرکس که از شما ماه را مشاهده نماید روزه بگیرد . ( فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ )


 وقرینه بر این کلام :

اول اینکه گفته امام (ع) که : «ظهوری نیست» مگر بعداز هرج ومرج وفتنه وفساد و دوم اینکه گفته :وهرکس ادعای- مشاهده بکند – یعنی هرکس ادعای ظهور امام (ع) - قبل از خروج سفیانی وندای آسمانی ، که اینها هر دو از علامات ظهور امام هستند بنماید تکذیب شود .
وبه همین خاطر است که اصلا" هیچگونه تعارضی بین توقیع شریف و داستانهای دیدار با امام وجود ندارد .
واز اینجا متوجه عدم وجود تعارض وتنافی در بین روایاتی که از سویی مشاهده وروئیت امام را ثابت می کند وروایت توقیع سمری از سوی دیگر می شویم واین ارجح‌تر و بهتر است.

ادامه دارد ...

لینک کتاب نگرشی نو به توقیع سمری (استاد ضیاء زیدی)
http://almahdyoon.co/10313/books/ansar_fa/Revayate_Samori.pdf

لینک وبسایت انصار امام مهدی علیه السلام
http://almahdyoon.co

لینک سایت موسسه وارثین ملکوت
http://www.varesin.org

۳ نظر: